Polskie czytelniczki nie są głupie
zdjecie ze strony https://www.shutterstock.com |
I jestem jak najbardziej przeświadczona
o tym. Z grona moich licznych mniej lub bardziej znajomych, znamienita
większość ma pojęcie czym jest dobra literatura, ma rozeznanie co w literaturze
piszczy, odróżnia owo ziarno…. Często też przytrafiają się mi rozmowy na temat
literatury. Jaka to lepsza, a jaka gorsza? Co decyduje o tym? Czy oryginalność,
brak wtórności, czy język, czy kreacje świata przedstawionego, czy jakość
dialogów, a może ich brak. Czy współcześnie mamy do czynienia – z cokolwiek sztucznym, ale jednak podziałem, na
literaturą kobiecą i tzw. resztę świata, a jeśli taki istnieje, to czy jest to
uzasadniony podział? I co za tym idzie? I
czy literatura kobieca, to ta pisana dla kobiet, czytana przez kobiety, a może
pisana przez kobiety? A może o kobietach? A jeśli, to czy z definicji jest
gorsza? Naiwna, płytka o błahej treści,
napisana kiepskim językiem? Na każde z tych pytań byłabym ( zapewne nie tylko
ja) podać niezliczone przykłady kwestionujące zasadność takich sądów. Ale nie o to rzecz się rozbija. Nie o to. A
bardziej o fakt, że takiej nieformalnej klasyfikacji przyklaskują wydawnictwa. Czasem mam
wrażenie, że mało kto sięga do treści, a po pobieżnym przewertowaniu, „przyobleka”
książkę w słodko-naiwną okładkę, na której w różnych pozach kobitki. Kobitkami okładki polskich powieści stoją! Są więc oweż: na leżąco,
stojąco, siedząco, przodem, tyłem, w różnych koafiurach – tych bardziej retro –
uporządkowanych, ogarniętych i tych romantycznych, rozwichrzonych, w
stylizacjach – od tych prostych,
przaśnych, albo tych fingujących stroje z epoki wiktoriańskiej, a skończywszy
na stylówach, których nie powstydziłyby się współczesne influencerki albo
takich prosto z pokazów haute couture. Choć często gęsto bywa, że okładkowe
damy są niemal saute i tyle tylko, co maska je ubiera lub skrywa wiązka siana. I jeszcze w różnym wieku
są książkowe „figurantki”. I choć o tej
roli stają w szranki kobietki w różnym wieku, to niewątpliwie, przegrywają z
kretesem te w tzw. kwiecie wieku, czyli czterdziestki (o pięćdziesiątkach nie
wspomnę, bo one już dawno zeszły z seksualnego radaru). Bo tu wydawnictwa
tłumaczą, że któżby to chciał kupować niedoskonałą zwyczajność – fałdę na
brzuchu, kurzą łapkę pod oczami, a już absolutną abominację budzi starość. A
fuj! Niech żyje młodość, wolność i swoboda, i dziewczyna młoda! Hejże ha! I cóż,
że pomiędzy okładką a treścią nie ma żadnej spójności i nie pomoże nawet
najodleglejsza metafora i przeogromna chęć jej odszukania. Ryzyko czytelnika! Wszak jego wola! Chce –
kupi, nie chce – nie kupi! W końcu – „tego kwiatu, to pół światu”. A tymczasem
niech rządzi łatwość, wtórność i tandeta! A
jak się paniom czytelniczkom nie podoba, to zawsze mogą sobie same
napisać! W końcu to nie problem. Pisać każdy może! Nawet, gdy nie ma o czym! A
co! Do diabła z literaturą tendencyjną! Do diabła z misyjnością! Do diabła z
formą, treścią, z językiem i fabułą! I w ogóle precz z wszelkimi zasadami i
ograniczeniami!
Była
era Harleqinów, podbijały rynek książki skandynawskie sagi ludzi lodu,
niekończące się jak wenezuelskie seriale, był boom na literaturę pensjonatową (
pod meduzą, sosnówka, ostoja, marzeń, i inne nad wszelkimi rozlewiskami) - ja
sobie utworzyłam osobistą nomenklaturę dla w/w – mianowicie literatura o
swoistym celu terapeutycznym, w której to główna bohaterka/-ki kobitka w wieku,
kiedy to kwiat owego wieku ma już poniekąd za sobą, pokiereszowana przez życie,
przetargana przez wszystkie kręgi piekła przez męża pijaka, gbura, impertynenta
i chama, a często gęsto damskiego
boksera, wyrwawszy się z okowów małżeństwa szuka bezpiecznej przystani,
zacisznego portu ( metaforyka tegoż tekstu ścisłe zamierzona). I naraz nie tyle
owa umęczona Maria Teresa, czy inna Cecylia, znajduje azyl, co on - ten koniec świata, ten azyl, ostoja niczym współczesna deus ex machina
staje na jej drodze, by wyprostować
ścieżki, naprawić krzywdy, zamienić niekończącą
się gehennę z mężem pijakiem gburem, czy innym łobuzem, w niekończącą się idyllę.
Z dala od miasta, z dala od ludzi. Gdzieś na zapadłych terenach, zapomnianych
przez Boga i ludzi, w górach, nad morzem. I tam odnajdują spokój, miłość i wszelkie błogosławieństwo. Ot! taka
urzeczywistniająca się baśń, w której dobro wygrywa ze złem, szczęście wygrywa i miłość wiecznie trwa.
Teraz
na przykład mamy otwarty rynek na wszelkiego rodzaju „twarze” – 50, 365… .
Gazety piszą, że mamy to, czego nam – kobietom brakuje! Brakuje nam rozmów o
seksie – mamy książki „ z życia wzięte”,
pełne „prostych, dosłownych scen erotycznych”. A język? Zamiast silenia się na
komentarz, proponuję cytat:
„–
Składnia?! Ja mam składnię Mistrza Jody z Gwiezdnych Wojen – mówi Blanka. – I
prosty język. Nigdy nie napiszę o wzwodzie: jego berło namiętności nabrało
koloru jesiennych liści, a o seksie oralnym złowrogo szumią gałęzie na wietrze.
W prostocie – i omijaniu rozwlekłych opisów przyrody na rzecz opisów stylizacji
i makijażu – siła.”
Mniejsza jednak o współczesne
„trendy”.
Czy ja mam za złe, że
to się czyta? Nie, na litość, absolutnie nie! Ale to tak trochę jak z muzyką
disco – polo! Niech sobie gra! Ale niech nie gra na cały regulator w przestrzeni publicznej, na działkach,
plażach, parkach, na imprezach lokalnych, niech da odpocząć od „oczu
rozpędzonych jak motocykl”, niech pozostawi też przestrzeń dla innych form. I
tak się mniej więcej ma się rzecz z książkami. Tylko w tym przypadku, to ci,
którzy winni kreować rynek książki, sami ten rynek psują. Czym psują? Ano tymi
swoimi okładkami „disco polo”. Zasypują półki księgarskie tysiącami twarzami.
Ba! Ileż to razy zdarza się, że jedna twarz służy wielu tytułom ( ale to już
inna para kaloszy, nie na darmo są strony w styl depositphotos itp ). Wydawcy! Litości!
Polskie czytelniczki nie są głupie! I czytać potrafią i zajrzeć do środka!
I nawet im blurb nie bardzo potrzebny,
co to często tyle ma wspólnego z treścią książki, co koń z koniecznością. I
wcale nie musi być łatwe, ładne, przyjemne dla oka, bo nie
jest bez różnicy jaki tytuł, kto napisał! I nie jest też tak, że „byle się czytało” i serce miękło i
łza spływała po policzku.
A swoją drogą, czy mężczyźni też walczą
o okładki? I pojawiają się na przykład „ciacha” z muskulaturą gladiatora… Już
widzę Myśliwskiego, Małeckiego, czy Twardocha jak ich nazwisko widnieje… (
chyba jednak nie ośmielę się dywagować).
A na koniec pozwalam sobie na
manifest.
„Chcę
dobrych okładek! Chcę dobrych okładek! Dla moich książek i dla innych mądrych
powieści! A jeśli grafik nie wymyśli, to proszę o szarą okładkę, białą okładkę!
Tylko okładkę… I niech czytelnik się zaryzykuje. Zajrzy do środka. Wyczyta wers
lub pięć. Niech ta okładka będzie taka tabula rasa. Niechaj nastąpi
doświadczenie czytania.”
Ole!
Ps kiedyś napiszę o moich
powieściach…. I o moich okładkach. Psss!
Przyłączam się do manifestu! Ja też chcę DOBRYCH OKŁADEK! :-)
OdpowiedzUsuńI thiink tthe admin of this website is actually working hard
OdpowiedzUsuńin support of his site, for thhe reason that here every material is quality based information.